Så här ser våra frigående höns ut!

Hönan på bilden, vid boden, är en Bielefelder.

Fåren är på väg in i stallet för att slippa knotten. Läste att trollsländor äter stora mängder knott. Låter utmärkt! Och snart decimerar väl alla fågelungar några också.

Nu har alla bikupor fått skattlådor. Vi väntar på att de kan skattas på gyllengul, rinnande honung!

Öppet, som vanligt, 8 -18.

Liknande nyheter

  • Förberedelser inför

    jul- och adventsmarknader. Vi märker upp honungsburkar, bakar biscotti och planerar för vad som ska med. Vad som passar i presentförpackningarna od. På bilden är det bl a saffransbiscotti och biscotti med apelsin och choklad. Roligt ska det bli! Men nästan lika kul att planera inför!

  • nu har vi fått

    hem en del lammkött. Egen produktion. Slaktat, styckat och vacuumpackat på Vikbolandsstruts slakteri. Finns att köpa fr o m 2 september. Nu, i helgen (2-3 sept) bjuder vi på kaffe och så får du möjlighet att provsmaka några olika honungar. Min egen favorit, just nu, är den på bilden, nedan. Vi har boden öppen mellan…

  • Sparris

    Finns det någon mer uppskattad, svensk primör? Just den här är så vacker att hyvla tunt i sallader. och god, förstås.

  • Tycker ni

    det blir litet tjatigt med bin? Kunde inte låta bli att visa den här lilla damen. Hon tittade, som jag tydde det, länge, förvånat, över kanten på kupan. Ungefär som om hon undrade vad vi höll på med. Störa henne i hennes hem, bara sådär. Ibland måste vi ju kolla igenom kuporna och se att…

  • Krusbär

    Nu blommar de vilken dag som helst. Ger bina mycket både pollen och nektar. Vad jag inte visste var att det finns ett ”Krusbärssandbi” som bara (?) samlar pollen från krusbär. De förekommer inte här men tydligen i Halland och Skåne. Vi har iofs bin här, hos oss, som är specialiserade på hassel.