Idag har jag plockat svarta vinbär
till saft. Det är ganska glest bland saftflaskorna, både i vår lilla bod och i hantverksboden, i Tjällmo.

till saft. Det är ganska glest bland saftflaskorna, både i vår lilla bod och i hantverksboden, i Tjällmo.

Underbart väder fick vi också, även om temperaturen var i lägsta laget. Nu väntar vi på sparris och rabarber! Vi har Gårdsboden öppen alla dagar 8-18
till påsk. Gott året runt. Här har vi lagat till lammfärs och serverar med en god tomatsås, couscous och brytbönor. Nu kan du passa på att fynda lammfärs, från våra egna djur. 160:-/kg (ordinarie pris 180:-/kg) fram t.o.m. 31 mars. Reservation för slutförsäljning, naturligtvis. Färsen är vacuumpackad och frusen. Förpackningsstorleken ligger på 500g – 750g….
handlar det mest om att röja snön, som kommit. Djuren vill knappast gå ut. Utom hunden då. Hon gillar visst alla sorters väder. Matte är definitivt ingen vintermänniska. Vår och höst är det jag tycker bäst om, men det kommer väl det också, så småningom.
bara litet vintermånader emellan.
Inte så vackert och blommigt, längre. Jag trodde det skulle vara flera solrosor och att de skulle blomma samtidigt som de andra blommorna. Ändå litet kul med de gula små solarna på gärdet. Hur som helst så har bina varit där och hämtat nektar. Honungen , från bina i närheten, innehåller till 37% nektar hämtad…
jag göra av gröna smågurkor, men i år ville de vita gurkorna ge en betydligt större skörd. Förutom att sälja färska gurkor har vi gjort saltgurka (färsksaltad på öschötskt sätt) och den här omtyckta smörgåsgurkan.