Våra höns

har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.

Liknande nyheter

  • Nu är det

    ett nytt år och här är ganska lugnt. Vi ägnar den mesta tiden åt att se till djuren och se till att de har det drägligt i den här kylan. Fåren har fått en värmebalja till vattnet och hönsen har en värmelampa. Värmelampan gör väl alltid något, hoppas jag. Snöslungan har gått många timmar och…

  • Förberedelser inför

    jul- och adventsmarknader. Vi märker upp honungsburkar, bakar biscotti och planerar för vad som ska med. Vad som passar i presentförpackningarna od. På bilden är det bl a saffransbiscotti och biscotti med apelsin och choklad. Roligt ska det bli! Men nästan lika kul att planera inför!

  • Den viktiga sälgen

    Nu är det gula tussar på en del sälg. De är hanar och ger bina mycket proteinrikt pollen. Det går åt till uppfödningen av larverna. En del sälg får inga gula bollar. Det är honsälg, men den är också viktig eftersom den ger nektar. De flesta av våra samhällen har överlevt vintern. Dock har vi…

  • Aroma

    är det allra godaste äpplet, tycker jag. I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).

  • Lammkött är vanligt

    till påsk. Gott året runt. Här har vi lagat till lammfärs och serverar med en god tomatsås, couscous och brytbönor. Nu kan du passa på att fynda lammfärs, från våra egna djur. 160:-/kg (ordinarie pris 180:-/kg) fram t.o.m. 31 mars. Reservation för slutförsäljning, naturligtvis. Färsen är vacuumpackad och frusen. Förpackningsstorleken ligger på 500g – 750g….