Våra höns

har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.

Liknande nyheter

  • Hönsen

    har börjat rugga, dvs de tappar de gamla fjädrarna och sedan växer ”vinterpälsen” ut. Ja, de blir inte helt nakna, men väldigt nakna på halsen, och tuppen tappar sina fina stjärtfjädrar. Energin räcker inte till att både producera nya, fina fjädrar och att producera ägg, så det blir väldigt glest på ägg ett tag framöver….

  • Den viktiga sälgen

    Nu är det gula tussar på en del sälg. De är hanar och ger bina mycket proteinrikt pollen. Det går åt till uppfödningen av larverna. En del sälg får inga gula bollar. Det är honsälg, men den är också viktig eftersom den ger nektar. De flesta av våra samhällen har överlevt vintern. Dock har vi…

  • före åskan.

    Inte jätterädd för åska, men litet sådär känns det om ovädret är väldigt nära. Inbillar mig att det var mycket mera åska när jag var liten, eller så bodde jag kanske i ett ”åskstråk”. Då hände det att vi gick ut och satte oss i bilen. Tryggt och litet småmysigt. Eller så trodde man det…