höns som går omkring i gräset

Hönsen

har börjat rugga, dvs de tappar de gamla fjädrarna och sedan växer ”vinterpälsen” ut.

Ja, de blir inte helt nakna, men väldigt nakna på halsen, och tuppen tappar sina fina stjärtfjädrar.

Energin räcker inte till att både producera nya, fina fjädrar och att producera ägg, så det blir väldigt glest på ägg ett tag framöver.

Det är väldigt olönsamt att utfodra dem (de behöver mycket mat för att klara av att få fram de nya fjädrarna) men nu får de gå och strosa i trädgården och äta grönt, maskar och annat, och få bra mat inne.

Om ett par månader, cirka, kommer de igång att värpa igen.

höns som går på gräsmatta

Liknande nyheter

  • Aroma

    är det allra godaste äpplet, tycker jag. I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).

  • tre-pack

    tre st lagom stora burkar. tre olika slungningar. En mild, litet ljusare försommarhonung. En burk från mitt-i -sommaren-slungning. En sensommarhonung med ljungkaraktär. Tänk att honung kan smaka så olika! Det visste vi inte när vi började med bin. Trodde att honung var honung, rätt och slätt, men så är det ju verkligen inte!

  • Det närmar sig Nyår.

    Har ni bestämt er för menyn? Vi satsar på mammas räkpastejer, till förrätt. Huvudrätten blir ”Örtmarinerad fårfile´”. Inte testat just det receptet ännu, men det verkar väldigt gott. Marinerad och lågtempad i ugnen. Smörfrästa brytbönor, tzatziki och råstekt potatis till. Till dessert en enkel fruktsallad. Jag menar: det finns ju en del frukt kvar från…

  • På söndag/fars dag

    kan du passa på att åka till Norrbyladan, strax utanför Mjölby. Letar du efter en lagom stor, mysig adventsmarknad med fint hantverk, mathantverk, blommor och mycket annat, då tycker jag att du ska åka dit! Gå in på facebook och titta litet! Marknaden öppnar kl 11 och håller på till kl 15