Aroma
är det allra godaste äpplet, tycker jag.
I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).

är det allra godaste äpplet, tycker jag.
I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).

Nu är daggmaskar igång på allvar. De gör odlandet möjligt för oss alla. Hittade litet intressant fakta: 1 mask äter ca 1000 löv/år och lämnar efter sig mullrik jord nere i marken. Då kan kan man tänka att det finns mer än 100 000 maskar/ha i vanlig jord! Väldigt lågt räknat! Multiplicera med 1000 löv…
kan du passa på att åka till Norrbyladan, strax utanför Mjölby. Letar du efter en lagom stor, mysig adventsmarknad med fint hantverk, mathantverk, blommor och mycket annat, då tycker jag att du ska åka dit! Gå in på facebook och titta litet! Marknaden öppnar kl 11 och håller på till kl 15
har börjat rugga, dvs de tappar de gamla fjädrarna och sedan växer ”vinterpälsen” ut. Ja, de blir inte helt nakna, men väldigt nakna på halsen, och tuppen tappar sina fina stjärtfjädrar. Energin räcker inte till att både producera nya, fina fjädrar och att producera ägg, så det blir väldigt glest på ägg ett tag framöver….
Hönan på bilden, vid boden, är en Bielefelder. Fåren är på väg in i stallet för att slippa knotten. Läste att trollsländor äter stora mängder knott. Låter utmärkt! Och snart decimerar väl alla fågelungar några också. Nu har alla bikupor fått skattlådor. Vi väntar på att de kan skattas på gyllengul, rinnande honung! Öppet, som…
och träd. Vi har ganska mycket av bådadera. Allra finast när det är litet disigt.
välkommen att följa med oss in i 2025.