Nu närmar sig

vintertiden. Det är redan mörkt på kvällarna och de flesta växter i grönsakslandet är på upphällningen. Gurkplantorna ska tas bort idag och sparrisplantorna har fått röda bär, men persiljan är stor och fin.

Liknande nyheter

  • före åskan.

    Inte jätterädd för åska, men litet sådär känns det om ovädret är väldigt nära. Inbillar mig att det var mycket mera åska när jag var liten, eller så bodde jag kanske i ett ”åskstråk”. Då hände det att vi gick ut och satte oss i bilen. Tryggt och litet småmysigt. Eller så trodde man det…

  • Sorthonung.

    Så kallas honungen när bina samlat nektar från, i stort sett, en sorts blommor. Just det här biet var berusat av blommande persilja. Iallafall verkade det så. Det var ett högt surrande från olika insekter. De verkade alla vara i extas över blommorna. Tror inte det finns möjlighet att få till en sorthonung som, till…

  • här bor vi.

    Nu, på vintern, ser man (nästan) alla hus. Jag får återkomma framåt sommaren, när träden är som en grön ridå, och skymmer insyn och skuggar solen, varma dagar. De stora träden är lönnar. Längst ned till vänster, med långsidan mot vägen, är vår lilla Gårdsbod.