jag tycker att du ska filma hönsen,

sa min man. Han tyckte det var litet kul att de åt krusbär. Hoppas de åt en del larver av krusbärsstekeln också. Sådana fanns det, minst sagt, många av. Så blir det när man inte kollar så ofta, och eftersom jag råkat ut för en seg och tråkig förkylning så har jag mest hållit mig i sängen några dar.

Nu är jag på banan igen, redo att angripa både larver och ogräs. SÅ det växer!

Liknande nyheter

  • Hönsen

    har börjat rugga, dvs de tappar de gamla fjädrarna och sedan växer ”vinterpälsen” ut. Ja, de blir inte helt nakna, men väldigt nakna på halsen, och tuppen tappar sina fina stjärtfjädrar. Energin räcker inte till att både producera nya, fina fjädrar och att producera ägg, så det blir väldigt glest på ägg ett tag framöver….

  • Nu kan du köpa

    både Chorizo och Ölkorv hos oss. Vi lämnade in fårkött på Agetomta gård och så tillverkade de jättegod korv till oss. Liksom med vårt lamm – och fårkött, så förvarar vi det inte ute i vår lilla Gårdsbod. Hör av dig när du är här (eller när du vill komma) så kommer vi ut. Nu…

  • Vit jul?

    Nej, det blir det inte. Inte hos oss iallafall. Vi får fira jul ändå. Träffas i lugn och ro, hemgjord julmat, närodlad gran, några hyacinter. Det är OK för mig.

  • Det närmar sig Nyår.

    Har ni bestämt er för menyn? Vi satsar på mammas räkpastejer, till förrätt. Huvudrätten blir ”Örtmarinerad fårfile´”. Inte testat just det receptet ännu, men det verkar väldigt gott. Marinerad och lågtempad i ugnen. Smörfrästa brytbönor, tzatziki och råstekt potatis till. Till dessert en enkel fruktsallad. Jag menar: det finns ju en del frukt kvar från…

  • Förberedelser inför

    jul- och adventsmarknader. Vi märker upp honungsburkar, bakar biscotti och planerar för vad som ska med. Vad som passar i presentförpackningarna od. På bilden är det bl a saffransbiscotti och biscotti med apelsin och choklad. Roligt ska det bli! Men nästan lika kul att planera inför!