Nu har vi
nyslungad honung ute i gårdsboden.
Jättegott till yoghurt tillsammans med färska bär och gärna rostade hasselnötter!
nyslungad honung ute i gårdsboden.
Jättegott till yoghurt tillsammans med färska bär och gärna rostade hasselnötter!
Inte jätterädd för åska, men litet sådär känns det om ovädret är väldigt nära. Inbillar mig att det var mycket mera åska när jag var liten, eller så bodde jag kanske i ett ”åskstråk”. Då hände det att vi gick ut och satte oss i bilen. Tryggt och litet småmysigt. Eller så trodde man det…
hittar du, just nu, olika biscottin, kolor i flera smaker, bl a saltlakrits. På bilden ”Systerskorpor” , även kallade Mjölbyskorpor eller ”Rallarskorpor”)
vid Tjällmo. Tyvärr inte inom våra bins flygradie. De håller istället till i fruktträd, på blåbärsblommor och lingonblommor. Bland annat.
Nu är daggmaskar igång på allvar. De gör odlandet möjligt för oss alla. Hittade litet intressant fakta: 1 mask äter ca 1000 löv/år och lämnar efter sig mullrik jord nere i marken. Då kan kan man tänka att det finns mer än 100 000 maskar/ha i vanlig jord! Väldigt lågt räknat! Multiplicera med 1000 löv…
är alltid den 20 augusti. Vi firar det med att lämna minst 10% på allt ätbart i vår lilla bod, och bjuder på en kopp kaffe med enklare tilltugg (mycket enkelt). Öppet, som vanligt 8 – 20
Nu, på vintern, ser man (nästan) alla hus. Jag får återkomma framåt sommaren, när träden är som en grön ridå, och skymmer insyn och skuggar solen, varma dagar. De stora träden är lönnar. Längst ned till vänster, med långsidan mot vägen, är vår lilla Gårdsbod.