Tycker ni

det blir litet tjatigt med bin? Kunde inte låta bli att visa den här lilla damen. Hon tittade, som jag tydde det, länge, förvånat, över kanten på kupan. Ungefär som om hon undrade vad vi höll på med. Störa henne i hennes hem, bara sådär.

Ibland måste vi ju kolla igenom kuporna och se att allt är ok.

Liknande nyheter

  • nu har vi fått

    hem en del lammkött. Egen produktion. Slaktat, styckat och vacuumpackat på Vikbolandsstruts slakteri. Finns att köpa fr o m 2 september. Nu, i helgen (2-3 sept) bjuder vi på kaffe och så får du möjlighet att provsmaka några olika honungar. Min egen favorit, just nu, är den på bilden, nedan. Vi har boden öppen mellan…

  • Här hemma

    handlar det mest om att röja snön, som kommit. Djuren vill knappast gå ut. Utom hunden då. Hon gillar visst alla sorters väder. Matte är definitivt ingen vintermänniska. Vår och höst är det jag tycker bäst om, men det kommer väl det också, så småningom.

  • här bor vi.

    Nu, på vintern, ser man (nästan) alla hus. Jag får återkomma framåt sommaren, när träden är som en grön ridå, och skymmer insyn och skuggar solen, varma dagar. De stora träden är lönnar. Längst ned till vänster, med långsidan mot vägen, är vår lilla Gårdsbod.

  • Krusbär

    Nu blommar de vilken dag som helst. Ger bina mycket både pollen och nektar. Vad jag inte visste var att det finns ett ”Krusbärssandbi” som bara (?) samlar pollen från krusbär. De förekommer inte här men tydligen i Halland och Skåne. Vi har iofs bin här, hos oss, som är specialiserade på hassel.