Smörgåsgurka brukar
jag göra av gröna smågurkor, men i år ville de vita gurkorna ge en betydligt större skörd. Förutom att sälja färska gurkor har vi gjort saltgurka (färsksaltad på öschötskt sätt) och den här omtyckta smörgåsgurkan.

jag göra av gröna smågurkor, men i år ville de vita gurkorna ge en betydligt större skörd. Förutom att sälja färska gurkor har vi gjort saltgurka (färsksaltad på öschötskt sätt) och den här omtyckta smörgåsgurkan.

Mörkare än bilden visar. Funderar på om det kan vara bovete. Vet inte om någon, i närheten, odlar bovete i år. Smaken är mjuk men fyllig. Liknar inget vi känt förut. Spännande! Idag sätter vi etiketter på burkarna med krusbärsmarmelad. Sedan kommer de ut i boden. Den är öppen 8-20
De är lurviga, men vår duktiga, och trevliga fårklippare kommer nästa vecka!
Nu är det gula tussar på en del sälg. De är hanar och ger bina mycket proteinrikt pollen. Det går åt till uppfödningen av larverna. En del sälg får inga gula bollar. Det är honsälg, men den är också viktig eftersom den ger nektar. De flesta av våra samhällen har överlevt vintern. Dock har vi…
hittar du, just nu, olika biscottin, kolor i flera smaker, bl a saltlakrits. På bilden ”Systerskorpor” , även kallade Mjölbyskorpor eller ”Rallarskorpor”)
in sommaren, på riktigt!