Nu närmar sig
vintertiden. Det är redan mörkt på kvällarna och de flesta växter i grönsakslandet är på upphällningen. Gurkplantorna ska tas bort idag och sparrisplantorna har fått röda bär, men persiljan är stor och fin.


vintertiden. Det är redan mörkt på kvällarna och de flesta växter i grönsakslandet är på upphällningen. Gurkplantorna ska tas bort idag och sparrisplantorna har fått röda bär, men persiljan är stor och fin.


handlar det mest om att röja snön, som kommit. Djuren vill knappast gå ut. Utom hunden då. Hon gillar visst alla sorters väder. Matte är definitivt ingen vintermänniska. Vår och höst är det jag tycker bäst om, men det kommer väl det också, så småningom.
Allt väl, so far. Skönt! Vi har bara ett fåtal får, men 5 tackor=12 lamm.
Så kallas honungen när bina samlat nektar från, i stort sett, en sorts blommor. Just det här biet var berusat av blommande persilja. Iallafall verkade det så. Det var ett högt surrande från olika insekter. De verkade alla vara i extas över blommorna. Tror inte det finns möjlighet att få till en sorthonung som, till…
sa min man. Han tyckte det var litet kul att de åt krusbär. Hoppas de åt en del larver av krusbärsstekeln också. Sådana fanns det, minst sagt, många av. Så blir det när man inte kollar så ofta, och eftersom jag råkat ut för en seg och tråkig förkylning så har jag mest hållit mig…
nyslungad honung ute i gårdsboden. Jättegott till yoghurt tillsammans med färska bär och gärna rostade hasselnötter!