det drar ihop sig

Innan vi vet ordet av så är det jul!

Vi förbereder oss för adventsmarknader. Den första vi deltar i är den 12 november. Den är i Norrbyladan, i Mjölby. Där har vi varit förut. Trevligt, välordnat och ganska mycket folk. Man får se till att klä sig varmt, eftersom den är i en gammal lada. Men det bidrar ju även till julstämningen.

Funderar på vad man ska packa ner, och ta med sig dit. Honung, olika kolor och sylter.

Systerskorpor (bilden) och biscotti. Förresten fick jag reda på att Systerskorporna, som jag kallar dem, går under namnet ”Mjölby-skorpor”. Det fick jag reda på förra adventsmarknaden i Norrbyladan. Hade ingen aning, och ändå är jag född, och uppvuxen i Mjölby. Där ser man.

Liknande nyheter

  • Nu stänger vi

    om året som gått. Ett omtumlande år för många. Man får vara extra tacksam för det lilla, vilket jag känner att vi är. Vi tackar våra gulliga kunder för ett givande år, och hoppas ni hittar till oss även nästa år! Vi ses! Kram!

  • Nu närmar sig

    vintertiden. Det är redan mörkt på kvällarna och de flesta växter i grönsakslandet är på upphällningen. Gurkplantorna ska tas bort idag och sparrisplantorna har fått röda bär, men persiljan är stor och fin.

  • Våra höns

    har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.

  • Förberedelser inför

    jul- och adventsmarknader. Vi märker upp honungsburkar, bakar biscotti och planerar för vad som ska med. Vad som passar i presentförpackningarna od. På bilden är det bl a saffransbiscotti och biscotti med apelsin och choklad. Roligt ska det bli! Men nästan lika kul att planera inför!

  • Vad gör bina

    på vintern? På senhösten/vinter samlar de ihop sig i ett klot för att hålla värmen och under vintern händer inte så mycket. De äter litet. Några klarar inte vintern. Bina, som bebor kupan, nu föddes i augusti och är dem som hjälper igång samhället på våren, tills de nya kan ta över. Normalt lever annars…