Sparris
Finns det någon mer uppskattad, svensk primör?
Just den här är så vacker att hyvla tunt i sallader. och god, förstås.
Finns det någon mer uppskattad, svensk primör?
Just den här är så vacker att hyvla tunt i sallader. och god, förstås.
Underbart väder fick vi också, även om temperaturen var i lägsta laget. Nu väntar vi på sparris och rabarber! Vi har Gårdsboden öppen alla dagar 8-18
Nu, på vintern, ser man (nästan) alla hus. Jag får återkomma framåt sommaren, när träden är som en grön ridå, och skymmer insyn och skuggar solen, varma dagar. De stora träden är lönnar. Längst ned till vänster, med långsidan mot vägen, är vår lilla Gårdsbod.
jul- och adventsmarknader. Vi märker upp honungsburkar, bakar biscotti och planerar för vad som ska med. Vad som passar i presentförpackningarna od. På bilden är det bl a saffransbiscotti och biscotti med apelsin och choklad. Roligt ska det bli! Men nästan lika kul att planera inför!
är det allra godaste äpplet, tycker jag. I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).
De är lurviga, men vår duktiga, och trevliga fårklippare kommer nästa vecka!
på vintern? På senhösten/vinter samlar de ihop sig i ett klot för att hålla värmen och under vintern händer inte så mycket. De äter litet. Några klarar inte vintern. Bina, som bebor kupan, nu föddes i augusti och är dem som hjälper igång samhället på våren, tills de nya kan ta över. Normalt lever annars…