Nu är det

ett nytt år och här är ganska lugnt.

Vi ägnar den mesta tiden åt att se till djuren och se till att de har det drägligt i den här kylan.

Fåren har fått en värmebalja till vattnet och hönsen har en värmelampa. Värmelampan gör väl alltid något, hoppas jag.

Snöslungan har gått många timmar och vi eldar i både vedspis och kamin.

Jag har varit sjuk några dagar, så jag har inte varit så aktiv, men det verkar som om vovven varit ganska nöjd med att hålla matte sällskap inne, i värmen.

Dock har jag beställt några fröer till våren, för innan man vet ordet av så är det vår!

Liknande nyheter

  • Dagliljor

    så vackra. Såg dessa på en bilpromenad, häromdagen. Vi har ”bara” gula, men de är fina, de också. Roger håller på med bina. Bl a är det snart slungningsdags igen. I veckan, eller förra kanske, bytte han ut drottningarna, i några av samhällena. Ett av dem var bebott av ganska sura och trista bin. Det…

  • Älskade maskrosor

    Förutom att de är vackra så är de en mycket värdefull växt för pollinerande insekter. Tyvärr finns det inte stora fält med blommande maskrosor i vår närhet. Det betyder att vi inte får ”maskroshonung”. Den är annars väldigt god, tycker jag.

  • Lammkött är vanligt

    till påsk. Gott året runt. Här har vi lagat till lammfärs och serverar med en god tomatsås, couscous och brytbönor. Nu kan du passa på att fynda lammfärs, från våra egna djur. 160:-/kg (ordinarie pris 180:-/kg) fram t.o.m. 31 mars. Reservation för slutförsäljning, naturligtvis. Färsen är vacuumpackad och frusen. Förpackningsstorleken ligger på 500g – 750g….

  • Solrosorna

    är nästan de enda som fortfarande blommar, på vår lilla åker. Snart ska alltihop tas bort. Antagligen ersätts blommorna av vall. Men jag hoppas många insekter (och andra djur) fick glädje av blommorna. Konstigt nog visade det sig inte i honungen. Inget mer än att nektar från honungsörten finns en hel del i burkarna. Konstigt…