Nu börjar slånet, i vår trädgård, att blomma!
Imorgon är hela busken (båda två) en vit sky. Vackert, och poppis hos bina.
Sedan blir det sura, kärva bär i höst. Mildras en aning efter en frostnatt.
Imorgon är hela busken (båda två) en vit sky. Vackert, och poppis hos bina.
Sedan blir det sura, kärva bär i höst. Mildras en aning efter en frostnatt.
Har ni bestämt er för menyn? Vi satsar på mammas räkpastejer, till förrätt. Huvudrätten blir ”Örtmarinerad fårfile´”. Inte testat just det receptet ännu, men det verkar väldigt gott. Marinerad och lågtempad i ugnen. Smörfrästa brytbönor, tzatziki och råstekt potatis till. Till dessert en enkel fruktsallad. Jag menar: det finns ju en del frukt kvar från…
Hönan på bilden, vid boden, är en Bielefelder. Fåren är på väg in i stallet för att slippa knotten. Läste att trollsländor äter stora mängder knott. Låter utmärkt! Och snart decimerar väl alla fågelungar några också. Nu har alla bikupor fått skattlådor. Vi väntar på att de kan skattas på gyllengul, rinnande honung! Öppet, som…
jag göra av gröna smågurkor, men i år ville de vita gurkorna ge en betydligt större skörd. Förutom att sälja färska gurkor har vi gjort saltgurka (färsksaltad på öschötskt sätt) och den här omtyckta smörgåsgurkan.
vid Tjällmo. Tyvärr inte inom våra bins flygradie. De håller istället till i fruktträd, på blåbärsblommor och lingonblommor. Bland annat.
De är lurviga, men vår duktiga, och trevliga fårklippare kommer nästa vecka!
Luften är krispig och morgondimman dröjer sig kvar litet längre. Ska ta mig tid att gå ut med kameran och ta litet höstbilder! Pelargonerna är inplockade och jag måste tänka på att klippa ner sparrisplymerna. Har en hel del äpplen kvar i träden, men vi ska få låna en fruktkross så det kan bli must….