Våra höns
har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.
har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.
har börjat rugga, dvs de tappar de gamla fjädrarna och sedan växer ”vinterpälsen” ut. Ja, de blir inte helt nakna, men väldigt nakna på halsen, och tuppen tappar sina fina stjärtfjädrar. Energin räcker inte till att både producera nya, fina fjädrar och att producera ägg, så det blir väldigt glest på ägg ett tag framöver….
handlar det mest om att röja snön, som kommit. Djuren vill knappast gå ut. Utom hunden då. Hon gillar visst alla sorters väder. Matte är definitivt ingen vintermänniska. Vår och höst är det jag tycker bäst om, men det kommer väl det också, så småningom.
av alla våra bin. De har bråda dagar nu, liksom ”biskötaren”.
och träd. Vi har ganska mycket av bådadera. Allra finast när det är litet disigt.
är det allra godaste äpplet, tycker jag. I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).
Allt väl, so far. Skönt! Vi har bara ett fåtal får, men 5 tackor=12 lamm.