Våra höns
har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.
har inget emot litet gråväder. De till och med traskar omkring ute även om det skulle ligga litet snö på marken. Det är så kul att se en massa hönsspår ute i snön. Förstås får de vara inne om det är alldeles för mycket att pulsa i.
Hönan på bilden, vid boden, är en Bielefelder. Fåren är på väg in i stallet för att slippa knotten. Läste att trollsländor äter stora mängder knott. Låter utmärkt! Och snart decimerar väl alla fågelungar några också. Nu har alla bikupor fått skattlådor. Vi väntar på att de kan skattas på gyllengul, rinnande honung! Öppet, som…
handlar det mest om att röja snön, som kommit. Djuren vill knappast gå ut. Utom hunden då. Hon gillar visst alla sorters väder. Matte är definitivt ingen vintermänniska. Vår och höst är det jag tycker bäst om, men det kommer väl det också, så småningom.
kan du passa på att åka till Norrbyladan, strax utanför Mjölby. Letar du efter en lagom stor, mysig adventsmarknad med fint hantverk, mathantverk, blommor och mycket annat, då tycker jag att du ska åka dit! Gå in på facebook och titta litet! Marknaden öppnar kl 11 och håller på till kl 15
tre st lagom stora burkar. tre olika slungningar. En mild, litet ljusare försommarhonung. En burk från mitt-i -sommaren-slungning. En sensommarhonung med ljungkaraktär. Tänk att honung kan smaka så olika! Det visste vi inte när vi började med bin. Trodde att honung var honung, rätt och slätt, men så är det ju verkligen inte!
och de flesta av hennes kompisar har flyttat. Nu har vi bara höns och bin kvar. Och HUNDEN naturligtvis. Tyvärr är oron för vargen allför stor för att jag ska orka med att ha fåren kvar. Vi har rovdjursavvisande stängsel, men det hjälper inte mina orostankar, tyvärr. (Det innebär också att vår hästtransport kommer att…
bara litet vintermånader emellan.