Gott Nytt År
välkommen att följa med oss in i 2025.
välkommen att följa med oss in i 2025.
alla en härlig, mysig jul! Vi har öppet som vanligt under helgerna, dvs 8 – 19.
jag göra av gröna smågurkor, men i år ville de vita gurkorna ge en betydligt större skörd. Förutom att sälja färska gurkor har vi gjort saltgurka (färsksaltad på öschötskt sätt) och den här omtyckta smörgåsgurkan.
Underbart väder fick vi också, även om temperaturen var i lägsta laget. Nu väntar vi på sparris och rabarber! Vi har Gårdsboden öppen alla dagar 8-18
Nu blommar de vilken dag som helst. Ger bina mycket både pollen och nektar. Vad jag inte visste var att det finns ett ”Krusbärssandbi” som bara (?) samlar pollen från krusbär. De förekommer inte här men tydligen i Halland och Skåne. Vi har iofs bin här, hos oss, som är specialiserade på hassel.
varit litet ute ett tag. Nu hoppas jag det är på ingång igen. Krusbär är ett av de godaste bären. Just de här får bli marmelad eller kanske sylt. När jag var liten åt vi ganska ofta krusbärskräm med mjölk till och bitar av knäckebröd ovanpå. Så gott! I vår trädgård växer Invicta och Martlet,…
i vår trädgård, just nu. En ljuvlig liten blomma. Sprider sig lätt, men det gör inget.