Sorthonung.

Så kallas honungen när bina samlat nektar från, i stort sett, en sorts blommor. Just det här biet var berusat av blommande persilja. Iallafall verkade det så. Det var ett högt surrande från olika insekter. De verkade alla vara i extas över blommorna.

Tror inte det finns möjlighet att få till en sorthonung som, till största delen, kommer från persilja. Det skulle gå åt väldiga mängder, och så mycket är det inte. Eller, jo, ganska mycket, ändå.

Persiljan är tvårig och den här såddes förra våren. Den fick stå kvar i landet, och så här ser den ut i år.

Liknande nyheter

  • Älskade maskrosor

    Förutom att de är vackra så är de en mycket värdefull växt för pollinerande insekter. Tyvärr finns det inte stora fält med blommande maskrosor i vår närhet. Det betyder att vi inte får ”maskroshonung”. Den är annars väldigt god, tycker jag.

  • Aroma

    är det allra godaste äpplet, tycker jag. I år är det inte så många frukter, tyvärr. Man får njuta desto mer av de som finns. Ibland finns det Aroma att köpa i affären, men det är inte alls detsamma. Inte samma utvecklade arom (!).

  • Krusbär

    Nu blommar de vilken dag som helst. Ger bina mycket både pollen och nektar. Vad jag inte visste var att det finns ett ”Krusbärssandbi” som bara (?) samlar pollen från krusbär. De förekommer inte här men tydligen i Halland och Skåne. Vi har iofs bin här, hos oss, som är specialiserade på hassel.

  • nu har vi fått

    hem en del lammkött. Egen produktion. Slaktat, styckat och vacuumpackat på Vikbolandsstruts slakteri. Finns att köpa fr o m 2 september. Nu, i helgen (2-3 sept) bjuder vi på kaffe och så får du möjlighet att provsmaka några olika honungar. Min egen favorit, just nu, är den på bilden, nedan. Vi har boden öppen mellan…